By Finest-Hall
Enne koroonakriisi oli ettevõtluse üks käibetõdesid, et suuri laovarusid tuleb käsitleda kui ebamõistlikult külmutatud käibekapitali. Sageli rõhutati võimalikult efektiivse logistika tähtsust, mis võimaldaks liigutada toorainet ja toodangut just õigel ajahetkel õigesse punkti. Ikka selleks, et vältida suuremate laovarude teket. Selle ärimudeli lainel tekkis pidevalt uusi ja üha nutikamaid lahendusi, mis võimaldasid operatiivselt hallata erinevaid tarneahelaid.
Koroonakriis, mis muuhulgas katkestas enamiku rahvusvahelisi tarneahelaid, on nüüd suhtumist oluliselt muutnud. Täna valitsevad turgu need, kellel on õigel ajal võtta laost tootmiseks või müümiseks vajalikku. Need, kellel on piisavalt laopinda, pole sunnitud oma toodangut müüma lihtsalt selleks, et „ruumi vabastada“. Võimaluse toota lattu annab ettevõttele võimaluse müüa siis, kui turg ja hinnad on normaliseerunud.
Mõistagi võib jätkuvalt äpis tellimuse teha ja raha kiiresti teele panna. Aga uus reaalsus on, et ei tooraine ega valmiskaup ei pruugi soovitud ajaks saabuda, sellest lähtuvalt on planeeritud ka tootmist osaliselt Aasiast tagasi Euroopasse tuua.
Paljud riigid on jõudnud sarnasele arusaamisele. Selleks, et olla valmis koroona teiseks, aga võimalik, et kolmandaks laineks, tuleb varuda mitte ainult ravimeid ja kaitsevahendeid, vaid ka suurendada strateegiliste varude (kütus, toiduained, tehnika jmt) reserve. Selliste varude haldust hangitakse erasektorist, mis lõpptulemusena tähendab ühtlasi uute erinevate ladude kerkimist.
FinEst-Hall Factory on PVC hallide tootjate ja ehitajate seas turuliider. Tänavu esimesel poolaastal oleme võrreldes möödunud aasta sama perioodiga ligi 20 protsenti rohkem PVC halle tootnud ja paigaldanud. Paraku suuremaks kasvuks on piir ees praeguste tootmispindadega. Ehitame erinevat tüüpi ladusid kiirelt ja efektiivselt, kuid hetkel napib tootmisvõimsust kasvu lainel püsimiseks.
Vaatamata keerukatele oludele maailmas tegeleme tootmise laiendamisega ja ehitame uue tehase tootmispinnaga pea 6000 m2, mis üldist krediidiolukorda arvestades on mõistagi üksjagu problemaatiline. Samas on just täna hoolimata kõigest vajalik laieneda, sest lisaks Skandinaaviale on nüüd tellimusi hakanud tulema ka Venemaalt. Vaadates Rail Balticu arengukavu on selge, et sedavõrd mastaapne taristu rajamine toob kaasa vajaduse rajada kiirelt ja kergelt teisaldatavaid laohooneid erinevatele ehitusmaterjalidele ja meie tahame olla selleks valmis.
Keeruline, aga mitte võimatu
Kes ei teaks kriisiaja majanduslikke lööklauseid. Jah ongi nii, ühtki head kriisi ei tohi lasta niisama raisku minna. Igati nõus, et investeerida tuleb siis, kui nö „veri“ on tänavatel.
Tegelikult on keskmise suurusega kodumaisel kapitalil tegutseval ettevõttel praegu päris keeruline laieneda, kui keskpank on andnud prognoosi, et Eesti majandus kukub tänavu aasta lõpuks ligi 8 protsenti.
Üldist ebakindlust tekitab ka teadmine, et koroonaviiruse suhtes veel niipea tõhusat ravimit ega vaktsiini tulemas pole ning meie naabrid nii idas kui ülemere läänes on jätkuvalt väga kõrgete haigestumiskordajatega.
Keerulisel ajal on erinevad variandid toimimiseks, meie suund on investeerida täna ja olla majanduse taastumisel kohe parimal stardi positsioonil. Kindlasti paljud ettevõtted tegutsevad plaan B kohaselt (lühidalt öeldes, et ei tee midagi ja vaatame, mis juhtuma hakkab), juhul kui kõik ettevõtted ootele jäävad ei saagi majandus taastuda.
Võitjad on pigem need, kes pööravad oma ettevõtluslaeva nina tormisele merele ja veavad majanduse taas kasvule.
Meie oleme oma äri otsustanud laiendada ja aasta pärast saan Äripäeva lugejaid teavitada, kuidas meil läheb.
Autor: Jaanus Laane